מבזק מס מספר 183 - 

מיסוי ישראלי  7.12.2006

סוגיות נבחרות בתקמ"ה תכנוני מס חייבים בדיווח (חלק ב') - 7.12.2006

במבזק המס הקודם דנו באישורן של תקנות מ"ה ומע"מ הקובעות חובת דווח לפקיד השומה על תכנון מס חייב בדיווח (להלן: תמח"ב). בתקנות נקבעה רשימת עסקאות המעלות "חשד" בעיני המחוקק כי הפעולה שבוצעה הינה בגדר תכנון מס אגרסיבי או אף מלאכותי ולפיכך נדרש הנישום לתת פירוט בגינן בדוח השנתי.

נחזור ונדגיש כי לטענת רשות המיסים תקנות אלו נועדו להגברת השקיפות בדיווחם של הנישומים לשלטונות המס, וכי  עצם הדרישה לדווח, אינה הופכת את העסקה בהכרח לבלתי לגיטימית או מלאכותית. עם זאת נזכיר ונזהיר, כי צפויים עונשים כבדים בגין אי דיווח על פעולה המנויה בתקנות, עד כדי הטלת קנס ו/או מאסר לפי סעיף 216(8) לפקודה.

להלן התייחסותנו לחלק מהפעולות:

תקנה 2 קובעת כתמח"ב: "תשלום דמי ניהול מאדם לקרובו בסכום כולל של 2 מיליון ₪ לפחות אם כתוצאה מהתשלום פחת סכום המס שהיה אמור להשתלם …". חובת הדיווח בפעולה זו חלה על משלם דמי הניהול לפי תקנה 3(1) לתקנות התמח"ב.

הגדרת "קרוב" הינה הגדרה רחבה לעניין תקנות התמח"ב: מכוח קרבה משפחתית לפי סעיף 76(ד)(1) מחד ומכוח החזקה בחבר בני אדם מעל 25% לפי הפסקה השלישית להגדרת קרוב בסעיף 88 לפקודה מאידך. בהגדרת "ניהול" נכללים פעולות שונות: "ייעוץ או פעילות אחרת הדומה במהותה לניהול, או יעוץ גם אם כונתה אחרת בידי הצדדים לה".

לעניין פעולה זו נדון בשאלות הבאות:

  • בשל העובדה שסכום ההפסד הניתן לקיזוז כנגד תשלום דמי הניהול לא הותנה בסכום מסויים, קיימת לכאורה חובת דווח לפקיד השומה בכל מקרה בו משולמים דמי הניהול לקרוב לו הפסד בכל סכום הניתן לקיזוז, אף אם אינו מהותי. לדעתנו, לא לכך התכוון המחוקק.
  • מה הדין במקרה בו התקבול של דמי הניהול המשולם מאדם לקרובו פטור בידיו באופן חלקי? למשל מקרה בו חברה משלמת דמי ניהול למנהלה ואותו מנהל הינו נכה 100%, סעיף 9(5) פוטר הכנסה מיגיעה אישית עד לסכום של 510,000 ₪ (נכון לשנת 2006) האם עדיין קיימת חובת דיווח לגבי אותה הפעולה למרות ששולמו דמי ניהול בסך של 2,000,000 ₪, אשר רובם חויבו במס בשיעורים גבוהים יותר משיעורי המס של החברה? לדעתנו, כיוון שנוסח התקנה דורש כי "ההכנסה" תהא פטורה ממס, ניתן לפרש כי נדרש כי כל ההכנסה המשולמת כדמי ניהול פטורה ממס ואם היא פטורה רק בחלקה אין חובת דיווח.

עוד קובעת תקנה 2 כתמח"ב: מכירת נכס לקרוב שנוצר בה הפסד בסכום של 2 מיליון ₪ לפחות שקוזז, כולו או חלקו, בשנת המכירה או בתוך 24 חודשים שלאחר תום שנת המכירה. חובת הדיווח לגבי פעולה זו חלה על המוכר (תקנה 3(2)), אשר יפרטה בדוח לשנת המס בה קוזז ההפסד ממכירת הנכס.

לעניין פעולה זו נדון בנקודות הבאות:

  • תקנות התמח"ב מגדירות נכס: כל רכוש, מקרקעין, מטלטלין, זכות או טובת הנאה ראויה או מוחזקת בין בישראל ובין בחו"ל. יודגש כי הגדרת נכס בתקנה 1 הינה רחבה ומתייחסת לכל נכס, כולל מלאי עסקי (או אף מטלטלין לשימוש אישי!) לפיכך, קיימת חובת דיווח גם על מכירת מלאי לקרוב, במידה וכתוצאה ממכירת המלאי נוצר הפסד בסך של 2 מיליון ₪ לפחות וההפסד שנוצר קוזז מרווחים בשנים הבאות (עד 3 שנים).
  • ומה יקרה אם במהלך העסקים (שאינו מלאכותי בעליל) ימכור מוכר לקרובו נכסים (לרבות מלאי), בסכומים "קטנים", כך שבסה"כ בשנת המס נצמח למוכר הפסד בר קיזוז של 2 מליוני ₪. נוסח התקנות אינו מחייב לכאורה דיווח אף לא על אחת מן המכירות הללו, ואף לא על כולן יחד.

תם ולא נשלם. במבזק המס הבא נדון בפעולות נוספות אשר רשות המיסים קבעה כי יש לדווחם ואשר עשויים להוות תכנון מס שאינו לגיטימי.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה